trygg

- Kvalitet för proffs & hemmafixare

  • 50 år i branschen
  • Stort utbud & kunskap
  • 30 dagars öppet köp
  • Fri frakt över 500kr
My Cart (0)

Batterier

Tips & Råd om batterier

  • Se till att batteriet sitter stadigt i sin hållare.
  • Håll batteriet torrt och rent. Smuts minskar effekten och kan skada batteriet.
  • Håll batteripolerna och kabelskorna rena från oxider och smörj då och då in dem med fett
    • dålig kontakt orsakar spänningsfall/sämre starteffekt.

  • Kontrollera då och då batteriets laddningstillstånd med syramätare eller testinstrument.
    • Är densiteten under 1,22 g/cm³ eller spänningen under 12,4 V för ett 12-voltsbatteri måste batteriet laddas.
    • Om densiteten i cellerna skiljer mer än fyra delstreck på syramätaren är batteriet slut och måste bytas.
  • Se till att ditt nya batteri har rätt kapacitet (Ah) i förhållande till ditt behov.

  • Överansträng inte batteriet - det minskar livslängden.
    - Om inte motorn startar omgående, låt batteriet hämta sig några sekunder innan du försöker på nytt.
  • Batterier som ska stå oanvända, t.ex. båtbatterier över vintern, ska vara fulladdade innan de ställs in.
    • Ett urladdat batteri fryser redan vid -10 °C , ett fulladdat först vid ca -70 °C .
    • Granska batteriernas laddning någon gång under vintern och ladda vid behov.

  • Långtidsförvara batterierna på svalt och torrt ställe.

  • Om bilen eller båten ska lämnas oanvänd i många månader ska kablarna kopplas loss från batteriet, annars drar ev. viloström, t ex en klocka, ur batteriet.

  • Laddning kan ske genom snabbladdning eller långtidsladdning, använd det senare om batteriet är i dålig kondition eller har stått oanvänt länge.

  • Kortslut ej batteriet, exempelvis med ett verktyg, det kan lätt förstöras.
    • Observera risken för gnistbildning vid montering, demontering, hjälpstart och laddning.
    • Anslut jordkabeln sist vid montering och lossa den först vid demontering.

  • Syrans densitet vid fulladdat tillstånd mätt vid +25 °C = 1,28 g/cm³. Vilospänningen är då 12,72 V för ett 12 V-batteri.

Vilka batterier ska jag köpa?

Flest amperetimmar per krona får du med vanliga marin- eller fritidsbatterier från kända tillverkare som Varta och Optima. De är normalt på 75 Ah. Om du köper större batterier är de mycket dyrare per Ah, dessutom är de mycket tyngre och besvärligare att få ner i båten.

Dyra är också gel- och AGM-batterier. För att du ska tjäna på att använda sådana måste du få dem att hålla cirka tre gånger så länge som de vanliga batterierna. Ett skäl till att köpa ett AGM, från exempelvis Optima, är att spara vikt då de ger större startström vid samma vikt. Men ett vanligt marinbatteri har en startström på över 600 A vilket räcker för de allra flesta.

Hur laddade är batterierna?

Om du förbrukar ström, lägg till 0,2 V på instrumentets värde före jämförelse. Alltså om ditt instrument visar 12,1 V under förbrukning ska det läsas av som 12,3 V i grafen. Observera att grafen är ungefärlig, men efter ett tag har du lärt känna dina batterier. En bensintanksmätare är inte heller exakt men skänker ändå lugn och ro.

Hur stor är min batteribank?

Med rätt instrument är det lätt att mäta batteriernas spänning. Spänningen talar om hur laddade dina batterier är, inte hur stor din batteribank är. För att ta reda på det måste du göra ett belastningstest. Storleken på din batteribank mäts i amperetimmar (Ah). Det är ett mått för hur många timmar du kan förbruka ett visst antal ampere med dina batterier. Om du har en batteribank på 200 Ah kan du förbruka 20 A i 10 timmar. Ett belastningstest gör du för att kontrollera hur många Ah som ryms i din batteribank. Testet går till så att du först laddar dina batterier fullt, sedan sätter igång förbrukare och kontrollerar hur lång tid det tar innan dina batterier är halvt urladdade. (I praktiken går det att mäta genom att ladda ur dina batterier helt, men vi rekommenderar att undviker det annat än i nödfall).

Laddar förbrukningsbatterierna ur startbatteriet när jag startar motorn?

Det korta svaret är nej. Startmotorn sänker spänningen mer än de urladdade batterierna och kommer att suga all ström. Har du bensinmotor kan du sluta läsa här. Du som har en diesel som behöver glödas kommer att ha några sekunder där en liten ström kan tänkas gå från startbatteriet till förbrukarbanken. Dock övervinner startbatteriet med nöd och näppe den spänning som krävs för att starta en kemisk reaktion i förbrukarbatterierna för att någon ström ska gå mellan batterierna alls.